De Buysbrug lijkt op een kopie van een kleine spoorbrug die nog in de menie staat, maar is in feite een bouwkundig kunstwerk uit 1998.De brug heeft twee knikken, is 62 meter lang en rond de 3 meter breed.De brug verbindt de Buyskade met de Jan van Galenstraat en was aanvankelijk bestemd voor voetgangers en fietsers. Nu 23 jaar later is het verkeer dat gebruik maakt van de brug anders dan in 1998.Moet je nu kijken wat er dagelijks overheen gaat. Behalve voetgangers en fietsers maken fietskoeriers, skatekoeriers, bakfietsen, scooters, scootmobiels, autopeds, steps, rolschaatsen, rollators,invalidenwagens, een enkele motor. Ja zelfs piepkleine elektrische autootjes maken gebruik van deze mogelijkheid over te steken. Daarbij lijken de meeste gebruikers ook nog haast te hebben. Ik bespeur bij mezelf, als het druk is op de brug, de brug verlaat, toch een zuchtje van opluchting. Dit ging toch maar weer goed.
Nu de Jan van Galenstraat nog oversteken.
Vol in de remmen en hopen op een spoedig gaatje tussen de rij auto’s.
Brug 132. Arme brug kreeg geen naam, maar slecht een nummer.Gebouwd in de Amsterdamse Schoolstijl. Deze brug is iets smaller dan de Buysbrug en ligt in het verlengde van de noordelijke Jacob Catskade en de Kattensloot.Fietsers, scooters en een enkele motor, komen vaak hard aanrijden, sturen zigzaggend en gas gevend naar boven, zigzaggen om medebruggebruikers heen, en verlaten zigzaggend en remmend de brug weer naar beneden. Het zijn vaardige weggebruikers, heb nooit vernomen dat het mis ging. Toch is dat een wonder.
Wil je reageren? Dat kan. Je kunt Constance bereiken op constancevarekamp@stadsdorpwesterpark.nl