Een vriendelijke man komt samen met mij de GVB-ruimte binnenwandelen. Het is de trambestuurder is met wie ik heb afgesproken. Bektas Demir begon een kleine twintig jaar terug bij stadsvervoerder GVB als conducteur. Na drie jaar werd hij in 2004  trambestuurder en sinds twee jaar rijdt hij dagelijks met tram 10. "Eerder reed ik vooral op de lijnen 16, 13 en 24. Allemaal trams naar het Centraal Station en grotendeels door het centrum. De route van tram 10 trok me toen ook al: van oost via het centrum naar west en weer terug, dat is best een aparte rit."  

"Elk stadsdeel heeft zo zijn eigen sfeer en eigen passagiers. Zo krijg je in het centrum vaak toeristen die vragen 'To central station?' en dan zeg ik 'Sorry, that's the other tram'. Je hebt op lijn 10 bijvoorbeeld niet veel haastige woon-werk-passagiers. Dat scheelt echt in de sfeer die er hangt."

"Het leuke van dit werk is dat het iedere dag weer anders is. Als er in het weekend een evenement in het Westerpark is, dan zit de tram vol met bezoekers. Dat is totaal anders dan op een doordeweekse ochtend. Ook in dit opzicht is tram 10 een leuke, afwisselende lijn."

Als je twee jaar lang op één lijn rijdt, krijg je soms ook persoonlijk contact. "Kijk, in principe ben je bezig met het verkeer om je heen", legt Bektas uit. "Maar soms gebeuren er dingen waardoor je een passagier meer persoonlijk leert kennen. Bijvoorbeeld een dame die niet erg goed ter been was, wilde steeds bij de eerste deur uitstappen. Dat mag niet, want die deur is voor instappende passagiers. Ik sprak haar daar dan vriendelijk op aan. Op een keer bleef ze zitten bij een halte waar ze bijna altijd uitstapte, dus ik vroeg haar of ze er niet uit moest. Dat vond ze heel aardig en vanaf dat moment maken we geregeld even een praatje. Heel gezellig."

Dit is één van de redenen waarom Bektas als vaste bestuurder op tram 10 rijdt. "Je hebt je rooster en je weet ruim van tevoren wanneer je moet rijden. En je hebt zo je vaste passagiers die je na verloop van tijd leert kennen. Dat vind ik ook heel leuk."

Soms is de aanleiding voor zo'n kennismaking heel onverwacht. "Een mevrouw wilde instappen voor het Westerpark. Ik zei dat ik naar het Azartplein ging en dat ze de andere richting op moest. Maar de vrouw hield voet bij stuk en stapte toch in. Toen stonden we bij de eindhalte op het Azartplein en daar bleef ze zitten. Het bleek dat ze me verkeerd begrepen had en uiteindelijk kwam ze natuurlijk keurig in het Westerpark terecht, maar we hebben er nog hartelijk om gelachen. Dat zijn momentjes die je bijblijven."

Ook Bektas gaat de route van lijn 10 missen. "Het is een fijne rit en je bouwt een soort relatie op met de passagiers, helemaal in een wijk als de Staatsliedenbuurt. Dat wordt  anders als we op lijn 5 rijden, maar uiteindelijk ga je daar ook vaste passagiers herkennen." Dat Westerpark straks geen eindpunt meer is maar een keerlus, vindt Bektas wel jammer. "Het is hier een heerlijke plek om even pauze te hebben."

Die pauze is inmiddels voorbij en Bektas gaat weer aan zijn rit op tram 10 beginnen. Op 21 juli is de laatste rit van deze lijn een feit.

Aristide Weitenberg

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan!